De Rijksweg N65 tussen Tilburg en Den Bosch: bepalend voor het landschap en de leefbaarheid van Vught. Geliefd om zijn bomenrijen en fraaie uitzichten, gehekeld om zijn drukte, lawaai, gevaar en luchtvervuiling. De aanpak van de N65 staat al jaren hoog op de agenda van de Vughtse gemeenschap. Vele stappen zijn gezet. Over hoe een weg die ons dorp verdeelt op het punt staat een weg te worden die ons dorp verbindt.
Op 14 mei heeft de Vughtse gemeenteraad het bestemmingsplan voor de reconstructie van de N65 vastgesteld. De vaststelling is de afronding van een jarenlange reeks van belangenafweging en plan- en besluitvorming door opeenvolgende gemeenteraden, de provincie en het Rijk. Ooit leek het een heilloze missie: een verkeersader aanpakken die een dorp doorsnijdt en in twee stukken verdeelt. Een weg bovendien, die met zijn gelijkvloerse kruisingen het verkeer remmend en optrekkend door Vught leidt. Dit zorgt voor een slechte luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Hoe verbeter je die zodanig dat het dorp Vught – waar de infrastructuur ook wel “de Vughtse knoop” wordt genoemd – weer verenigd en verbonden raakt?
Wat staat er op het spel?
Voor een oplossing van deze vraag was aanvankelijk geen enkel budget: niet bij de gemeente noch bij provincie of Rijk. Opeenvolgende wethouders, colleges en gemeenteraden knokten jarenlang voor aanpassingen van de N65. Waar gaat het om? De veiligheid van bewoners, daaronder honderden overstekende kinderen, scholieren en ouderen per dag; de overlast van remmende en optrekkende autofiles op vier grote kruispunten (met Helvoirt erbij); de doorstroming van verkeer in en om Vught met een optimaal gebruik van de ringwegstructuur; vergroting van de leefbaarheid van het dorp. En bovenal: om de twee gescheiden helften van het dorp na vele jaren scheiding door asfalt, verkeerslichten en op- en afritten weer met elkaar te verbinden.
Collectieve inspanning
Wat 15 jaar geleden een onmogelijke opgave leek, is met steun van veel inwoners, Vughtse belangengroepen en Rijk en provincie, gelukt. Toch bereiken ons de afgelopen weken vragen van burgers: Gaat Vught er wel op vooruit, is er voldoende inspraak geweest, is dit het maximaal haalbare? In het besef dat we niet iedereen even enthousiast kunnen maken als wij, willen we u graag nog een keer meenemen langs de vele ingrijpende en structurele aanpassingen die de N65 zoveel beter voor Vught en Helvoirt gaan maken.
Rijk en provincie dragen veel geld bij aan dit grootse verbeterplan (meer dan €120 miljoen). Nu is het moment gekomen om het plan om Vught veilig, leefbaar en bereikbaar te maken én te houden, daadwerkelijk uit te voeren.
Hoe zat dat ook alweer met de N65? Fris je geheugen op en bekijk alle info op n65.rijkinfravught.nl
